tirsdag den 19. april 2011

JULIE - INSTRUKTØRENS SYN


JULIE
Instruktørens syn.
August Strindbergs Frøken Julie er den evigtgyldige fortælling om kønnenes kamp, klasseskel og begærets magt.
Julie er mit bud på de samme temaer i 2011.
Julie er en ung pige fanget i tennisverdenens konkurrencedisciplin, andres ambitioner og penge.
Vi følger Julie den dag, hun gør oprør og kaster sig ud i et kærlighedseventyr bare for at mærke, at hun lever.
Julie er optaget over 8 dage på et Marc II stillbilledkamera og siden blæst op til 35 mm film.
Vi har arbejdet med lange indstillinger, optimal udnyttelse af lys og framing. De begrænsede rammer har presset fotograf og skuespillere til at reagerer intuitivt i arbejdet med at fremkalde et nutidigt udtryk fra det over 100 år gamle materiale.
Julie afslutter en række filmiske undersøgelser, som jeg har givet mig hen til de sidste 10 år med filmene Baby 2003, Han, hun & Strindberg 2006, One Shot 2008. Undersøgelser hvor jeg med simple filmiske greb har fortalt historier på en meget kort produktionstid.
Med Julie har jeg på baggrund af Strindbergs skuespil i stiliseret form smeltet teater og film sammen. Autenciteten i de lange indstillinger skaber kontinuitet i tid og rum, dialogen er renset for smalltalk, og der er rum til de store følelser.
Jeg kalder det Playfilm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar